| | |
| - Guru bersoal jawab dengan murid yang berkaitan dengan minuman ( cecair ) - Berapa banyak minum air? - Bayak atau sedikit kamu minum air? - Boleh kita kita tak berapa jumlah/ukuran air yang kita minum? |
Pengajaran Dan Pembelajaran | - Guru menerangkan terdapat ukuran formal (standard) dan ukuran tak formal (non-standard). - Guru meneragkan perbezaan antara ukuran tak formal (non-standard) dengan ukuran formal (standard). - Penerangan ukuran tak formal – ukuran yang biasa digunakan bagi orang-orang zaman dahulu yang belum terdedah dengan sukatan formal. Kebiasaan ukuran tak formal hanya mengunakan saiz sesuatu objek sebagai ukuran sukatan yang dikehendaki. Sebagai contoh, murid membeli air di kantin, dan ukuran sukatan air hanya menggunakan gelas. - BBM : mempanerkan cawan, mangkok, atau gelas. - Penerangan ukuran formal – ukuran formal merupakan sukatan ukuran cecair yang digunakan bagi mengukur kandungan atau isi padu cecair dengan tepat. Terdapat beberapa contoh alat pengukur sukatan cecair, antaranta selinder penyukat, sukatan digital dan mesih elektronik di kilang. Contoh mudah bagi memberitahu hal ini, mebayangkan gambaran ketika ibu bapa mengisi minyak kereta. Terdapat mesin pengukur sukatan cecair. - BBM : selinder penyukat. - Guru juga akan menerangkan unit dalam ukuran isi padu cecair iaitu Liter (l) dan millimeter (ml). - Guru berinterasi secara dua hala dengan bertanyakan soalan-soalan selepas penerangan. - Guru juga memberitahu ukuran liter (l) lebih besar berbanding ukuran millimeter (ml). - BBM : guru membawa air tin dan air mineral botol besar, dan membaca sukatan yang terdapat pada botol tersebut. - Masih berinteraksi secara dua hala dengan bertanyakan soalan-soalan mudah daripada penerangan yang telah dibuat. - Menggunakan VIDEO, guru menayangkan kepada murid sukatan isi padu cecair. Video ini akan menerangkag dengan lebih jelas unit-unit yang digunakan dalam ukuran standard isipadu. |
| | |
| |
| Ukur dan bandingkan kandungan isipadu cecair menggunakan sukatan standart unit | Memahami dan menggunakan kaedah berkaitan isipadu cecair (non-standart unit) |
| - Guru menyediakan bahan-bahan yang akan digunakan bagi aktiviti ini seperti gelas, cawan, botol minuman, tin minuman, air kotak minuman, silinder penyukat dan carta maklumat. - Guru akan menggunakan bahan-bahan dalam unit non-standart unit bagi menentukan sukatan tepat bagi isipadu air dalahn bekas yang telah disediakan. - Guru akan menerangkan secara ringkas tentang unit liter (l) dan milliliter (ml) yang telah dipelajari pada p&p sebelumnya. - Murid dipecahkan kepada beberapa kumpulan kecil. Setiap kumpulan akan disediakan bahan yang sama. - Dalam kumpulan kecil murid akan menjalankan analisa dan mencatat pada jadual yang disediakan oleh guru. Setiap kumpulan juga akan disediakan silinder penyukat bagi mengukur isipadu cecair. - Soalan yang akan dijawab oleh setiap kumulan ialah; a) Beraka ukuran isipadu cecair bagi setiap cawan? b) Berapakan jumlah air yang terdapat dalam gelas? c) Berapa nilai sukatan air dalam kotak minuman ini? d) Berapakah nilai sukatan air minuman dalan tin ini? e) Berapakan nilai isipadu air mineral dalam botol ini? - Bagi kumpulan ini pengawasan guru yang minimum dan kerjasama daripada semua ahli kumpulan adalah sangat penting. | - Guru akan menyedikan bahan-bahan yang diperlukan bagi kumpulan ini seperti cawan, gelas, botol minuman, tin minuman, air kotak. - Kumpulan ini dikehendaki mengikut langkah-langkah yang ditunjukkan oleh guru. - [s1] Guru memulakan dengan memasukkan secawan air ke dalam gelas? Guru mengajukan soalan; gelas yang dituangkan air berisi air penuh atau tidak? - [s2] Guru menggambil air kotak minuman dan membukanya. Seterusnya guru menuangkan semua air dalam kota ke dalam beberapa cawan yang telah disediakan. Guru akan mengajukan soalan; berapa jumlah cawan yang boleh dimuatkan dengan satu kotak air minuman? - [s3] Guru mengulangi langsah yang sama bagi air tin minuman. - [s4] Guru juga mengulanggi langkah yang sama bagi botol air mineral. - Setiap murid daripada kumpulan ini akan mencatatkan data yang diperolehi pada jadual yang telah disediakan ioleh guru bagu setiap pelajar. - Setiap murid akan menperolehi jawapan yang berlainan. Setelah perbincangan daripada murid dan guru bagi kumpulan ini, maka jawapan akan diperolehi dan murid-murid akan menyemak jawapan masing-masing. - Seterusnya guru akan memgerahkan murid kumpulan ini menggukur sendiri sukatan isipadu cecair yang telah dilakukan sebentar tadi. - Langkah ini bertujuan menberikan peneguhan sambil murid bermain. - Bagi kumpulan ini, pengawasan guru sangatvtinggi bagi mendapatkan hasil pombelajaran yang positif. |
| - Setiap kumpulan akan membuat pembentangan dengan diwakili oleh beberapa ahli kumpulan sahaja. - Guru menyediakan jadual analisa yang harus di isi semasa pembentangan. Jadual akan di isi dengan maklumat-maklumat yang diperolehi daripada hasil analisa yang telah di buat berdasarkan soalan. - Akhir pembentangan guru akan menerangkan tujuan dan hasil daripada analisa yang di perolehi. |
| - Guru akan sediakan kotak soalan dan akan diedarkan kepada setiap murid dengan alunan muzik. - Apabila muzik berhenti dimainkan, maka murid yang memegang kotak akan mengambil soalan dam membacakan dengan kuat kepada rakan-rakan sekelas yang lain. Murid tersebut juga dikehendaki menjawab solan yang telah diperolehinya. - 1. Berapakah jumlah isi padu air di dalam tin minuman ini? –jawapan berdasarkan unit yang tertera. - 2. Berapakah jumlah isi padu air dalam botol mineral besar ini? –jawapan berdasarkan unit yang tertera. - 3. Bagaimanakan ukuran non-standard? - 4. Bagaimanakah ukuran standard? - Guru juga memberikan ganjaran motivasi dengan memberi tepukan dan pujian kepda yang berjaya menjawab denga betol. Juga memberika galakkan kepada murid yang berani mengcuba. |
No comments:
Post a Comment