HASIL PEMBELAJARAN
· Murid dapat mengukur kandungan isipadu cecair menggunakan ukuran standart.
· Murid dapat membandingkan kandungan dan kuantiti isipadu cecair.
· Murid dapat membezakan satndart unit dan non-standart unit.
BAHAN BANTU MENGAJAR
· Standart unit – silinder penyukat.
· Non-standart unit – cawan, gelas, air kotak, air tin, air botol minieral.
LANGKAH PERLAKSANAAN
· Guru menyediakan bahan-bahan yang akan digunakan bagi aktiviti ini seperti gelas, cawan, botol minuman, tin minuman, air kotak minuman, silinder penyukat dan carta maklumat.
· Guru akan menggunakan bahan-bahan dalam unit non-standart unit bagi menentukan sukatan tepat bagi isipadu air dalahn bekas yang telah disediakan.
· Guru akan menerangkan secara ringkas tentang unit liter (l) dan milliliter (ml) yang telah dipelajari pada p&p sebelumnya.
· Murid dipecahkan kepada beberapa kumpulan kecil. Setiap kumpulan akan disediakan bahan yang sama.
· Dalam kumpulan kecil murid akan menjalankan analisa dan mencatat pada jadual yang disediakan oleh guru. Setiap kumpulan juga akan disediakan silinder penyukat bagi mengukur isipadu cecair.
· Soalan yang akan dijawab oleh setiap kumulan ialah;
a) Beraka ukuran isipadu cecair bagi setiap cawan?
b) Berapakan jumlah air yang terdapat dalam gelas?
c) Berapa nilai sukatan air dalam kotak minuman ini?
d) Berapakah nilai sukatan air minuman dalan tin ini?
e) Berapakan nilai isipadu air mineral dalam botol ini?
· Bagi kumpulan ini pengawasan guru yang minimum dan kerjasama daripada semua ahli kumpulan adalah sangat penting.
Kumpulan | 1 | 2 | 3 | 4 |
Soalan | ||||
A | | | | |
B | | | | |
C | | | | |
D | | | | |
E | | | | |
No comments:
Post a Comment