Tuesday, November 23, 2010

AKTIVITI KUMPULAN B - PEMULIHAN

HASIL PEMBELAJARAN
·         Murid dapat memahami konsep isipadu cecair.
·         Murid dapat memahami kaedah non-standard mengukur isipadu cecair. 
BAHAN BANTU MENGAJAR
·         Non-standard unit – cawan, gelas, tin minuman, kotak minuman, botol minuman.
LANGKAH PERLAKSANAAN

·         Guru akan menyedikan bahan-bahan yang diperlukan bagi kumpulan ini seperti cawan, gelas, botol minuman, tin minuman, air kotak.
·         Kumpulan ini dikehendaki mengikut langkah-langkah yang ditunjukkan oleh guru.
·         [s1] Guru memulakan dengan memasukkan secawan air ke dalam gelas? Guru mengajukan soalan; gelas yang dituangkan air berisi air penuh atau tidak?
·         [s2] Guru menggambil air kotak minuman dan membukanya. Seterusnya guru menuangkan semua air dalam kota ke dalam beberapa cawan yang telah disediakan. Guru akan mengajukan soalan; berapa jumlah cawan yang boleh dimuatkan dengan satu kotak air minuman?
·         [s3] Guru mengulangi langsah yang sama bagi air tin minuman.
·         [s4] Guru juga mengulanggi langkah yang sama bagi botol air mineral.
·         Setiap murid daripada kumpulan ini akan mencatatkan data yang diperolehi pada jadual yang telah disediakan ioleh guru bagu setiap pelajar.
·         Setiap murid akan menperolehi jawapan yang berlainan. Setelah perbincangan daripada murid dan guru bagi kumpulan ini, maka jawapan akan diperolehi dan murid-murid akan menyemak jawapan masing-masing.
·         Seterusnya guru akan memgerahkan murid kumpulan ini menggukur sendiri sukatan isipadu cecair yang telah dilakukan sebentar tadi.
·         Langkah ini bertujuan menberikan peneguhan sambil murid bermain.
·         Bagi kumpulan ini, pengawasan guru sangatvtinggi bagi mendapatkan hasil pombelajaran yang positif.
Soalan
Jawapan

S1

S2

S3

S4

No comments:

Post a Comment